روان سازی ترافیک عبوری به شهرهای جنوبی آذربایجان شرقی با تکمیل کنارگذر ایلخچی

به گزارش ایرنا، جاده تبریز - آذرشهر، سالانه بار ترافیکی حدود 30 میلیون تردد خودرویی شهرهای جنوبی آذربایجان شرقی را تحمل می کند که عبور این حجم از خودروها از داخل شهر ایلخچی موجب ترافیک سنگین در برخی ساعات روز در این مسیر می شود و برای رفع این معضل ترافیکی، سهولت تردد رانندگان و مسافران و کاهش زمان سفر، پروژه کنارگذر ایلخچی تعریف و عملیات اجرایی آن در سال 1386 آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، جاده تبریز - آذرشهر، سالانه بار ترافیکی حدود 30 میلیون تردد خودرویی شهرهای جنوبی آذربایجان شرقی را تحمل می کند که عبور این حجم از خودروها از داخل شهر ایلخچی موجب ترافیک سنگین در برخی ساعات روز در این مسیر می شود و برای رفع این معضل ترافیکی، سهولت تردد رانندگان و مسافران و کاهش زمان سفر، پروژه کنارگذر ایلخچی تعریف و عملیات اجرایی آن در سال 1386 آغاز شده است.

اجرای این پروژه در مقاطع زمانی مختلف به علت بروز برخی مشکلات از جمله عدم تملک اراضی روستاییان واقع در مسیر پروژه، بدهی به پیمانکار و عدم تخصیص اعتبار لازم، تعطیل یا نیمه تعطیل شد ولی از سال 1401 روند اجرایی این پروژه جان دوباره ای گرفت و هم اکنون بیش از 60 درصد از عملیات خاکبرداری، خاکریزی و زیرسازی و آسفالت کل پروژه اجرا شده است.

جاده تبریز - ایلخچی - آذرشهر به عنوان شاهراه اتصال راه های ارتباطی غرب کشور و شهرستان های جنوب استان به تبریز و بالعکس به شمار می رود و بر اساس اعلام کارشناسان حوزه راه، روزانه بیش از 120 هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین از این مسیر تردد می کنند به طوری که بر اساس آمار مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، این مسیر در هفت ماه سال جاری با ثبت بیش از 21 میلیون تردد خودرویی در رتبه دوم مسیرهای پرتردد استان قرار گرفته است.

بر اساس اعلام کارشناسان حوزه راهسازی، قرارداد اولیه کنارگذر ایلخچی بر اساس فهرست بهای سال 1386 به مبلغ 101 میلیارد ریال منعقد شده است و در سال 1402 تخصیص یک هزار و 500 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه مصوب شد و هم اکنون تکمیل و بهره برداری کامل آن به حدود چهار هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

سیداحمد موسوی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی

پیشرفت 62 درصدی پروژه کنارگذر ایلخچی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش و اهمیت پروژه کنارگذر ایلخچی در روان سازی ترافیک و کاهش تصادفات جاده ای مربوط به تردد خودروهای شهرهای جنوبی استان به تبریز، گفت: طول کلی پروژه با احتساب رمپ و لوپ ها 11 کیلومتر است که عملیات اجرایی آن تاکنون به حدود 62 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

«سیداحمد موسوی»، افزود: طول کنارگذر ایلخچی بدون لحاظ تقاطع های غیرهمسطح در ورودی و انتهای پروژه، حدود هشت کیلومتر است که عملیات اجرایی آن با بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی در جریان است.

وی با بیان اینکه این پروژه هم اکنون به علت بدهی بیش از یک هزار و 200 میلیارد ریالی به پیمانکار به حال نیمه تعطیل درآمده است پروژه کنارگذر ایلخچی هم اکنون به علت بدهی بیش از یک هزار و 200 میلیارد ریالی به پیمانکار به حال نیمه تعطیل درآمده است ، اظهار کرد: عدم پرداخت مطالبات پیمانکار موجب کندی روند اجرایی این پروژه شده است.

موسوی، ادامه داد: در زمان کنونی برای رفع مشکل این پروژه و پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکار، موافقت نامه اجرای پروژه با اعتبار یک هزار و 170 میلیارد ریال از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور در مراحل ثبت قرار دارد.

وی اعلام کرد: در صورت تامین این اعتبار، باند آذرشهر به تبریز کنارگذر ایلخچی تا خرداد ماه سال آینده زیربار ترافیک می رود و در صورت تخصیص حداقل 2 هزار و 500 میلیارد ریال نیز باند تبریز به آذرشهر این پروژه تا هفته دولت یا پایان شهریور به بهره برداری می رسد.

ثبت بیش از 21 میلیون و 300 هزار تردد خودرو در مسیر تبریز - ایلخچی

مسوول مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه جاده تبریز - ایلخچی از مسیرهای پرتردد استان به شمار می رود، گفت: از ابتدای سال جاری تا اول آبان ماه بیش از 21 میلیون و 300 هزار تردد خودرو در این مسیر ثبت شده است.

«حسین بلوکی» افزود: تردد این حجم از خودروهای سبک و سنگین در این مسیر موجب بروز ترافیک و در برخی موارد بروز تصادفات جاده ای در این جاده می شود.

وی اظهار کرد: در این بازه زمانی مسیر رفت و برگشت کنارگذر جنوبی شهید کسایی(باسمنج- تبریز) و (تبریز- باسمنج) با ثبت بیش از 25 میلیون تردد، پرترددترین مسیر استان بود.

مسوول مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: در هفت ماه سال جاری بیش از 238 میلیون و 900 هزار دستگاه خودرو در جاده های استان تردد کردند که این تعداد تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد افزایش یافته است.

بلوکی، با بیان اینکه این تعداد تردد توسط 98 دستگاه ترددشمار آنلاین ( برخط ) در راه های مختلف استان ثبت شده است، ادامه داد: از کل تردد ثبت شده در جاده های مختلف استان، 12 درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین و 88 درصد مربوط به وسایل نقلیه سبک است.

از کل تردد ثبت شده در جاده های مختلف آذربایجان شرقی، 12 درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین و 88 درصد مربوط به وسایل نقلیه سبک است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی دارای 235 کیلومتر آزادراه، 453 کیلومتر بزرگراه، 922 کیلومتر راه اصلی، 2 هزار و 75 کیلومتر راه فرعی و 10 هزار و 441 کیلومتر راه روستایی است، یادآور شد: مسیر رفت و برگشت تبریز- صوفیان با بیش از 16 میلیون و 400 هزار تردد در رده سوم پرترددترین مسیرهای استان بوده و مسیرهای رفت و برگشت آذرشهر- ایلخچی و آزادراه تبریز- زنجان از دیگر مسیرهای پرتردد استان در سال جاری هستند.

جعفرصادق رستمی مهر، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی

تکمیل و بهره برداری از کنارگذر ایلخچی موجب کاهش 15 دقیقه ای زمان سفر می شود

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به بروز ترافیک های سنگین در مسیر فعلی تبریز - آذرشهر و بالعکس گفت: تکمیل و بهره برداری از کنارگذر ایلخچی علاوه بر روان سازی بار ترافیکی این مسیر موجب کاهش زمان سفر بین 10 تا 15 دقیقه می شود.

«جعفرصادق رستمی مهر»، افزود: با توجه به وجود شهرک های صنعتی و کارخانجات تولیدی و صنعتی در مسیر تبریز - آذرشهر و حجم بالای تردد خودروهای عبوری جنوب استان از این مسیر، تکمیل این پروژه نقش بسزایی در تسهیل تردد رانندگان و مسافران در این مسیر ایفا خواهد کرد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: اجرای هر کیلومتر راه اصلی بین 400 تا 500 میلیارد ریال و هر کیلومتر بزرگراه حداقل یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تخصیص اعتبارات ناچیز سالانه، کفاف حجم عملیات این پروژه را نمی دهد.

اجرای هر کیلومتر راه اصلی بین 400 تا 500 میلیارد ریال و هر کیلومتر بزرگراه حداقل یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تخصیص اعتبارات ناچیز سالانه، کفاف حجم عملیات این پروژه را نمی دهد.

رستمی مهر، با اشاره به طلب یک هزار و 200 میلیارد ریالی پیمانکار این پروژه، ادامه داد: تکمیل و بهره برداری از کل پروژه بزرگراه یا کنارگذر ایلخچی به حدود چهار هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه اهالی روستای واقع در مسیر این پروژه در عملیات تملک اراضی با این اداره کل و پیمانکار پروژه همکاری کردند، یادآور شد: هم اکنون مشکلی در تملک اراضی این پروژه وجود ندارد و حدود 10 درصد از عملیات خاکی، 30 درصد عملیات خاکریزی و کمتر از 50 درصد عملیات آسفالت این پروژه باقی مانده است که پس از اجرای این عملیات ها، مراحل ایمنی راه نیز با نصب سریع تجهیزات انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شهر ایلخچی به عنوان یکی از بخش های تابعه شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از 32 هزار نفر در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی کلان شهر تبریز واقع شده است.

فرسودگی جاده قدیم و قرار گرفتن آن در داخل شهر ایلخچی به همراه خرابی آسفالت ناشی از تردد خودروهای سنگین و ترانزیتی از جمله مشکلات شهروندان این شهر است که لزوم تسریع در اجرای کنارگذر ایلخچی را اجتناب ناپذیر می کند.

موقعیت شهر ایلخچی در مسیر شریان ارتباط اصلی استان های آذربایجان شرقی ـ آذربایجان غربی و کردستان و از طرفی استقرار صنایع و کارخانه ها از جمله شهرک های صنعتی موجود در منطقه، ترافیک بین شهری در مسیر تبریز ـ آذرشهر را افزایش داده است و در برخی ساعات روز در داخل شهر گره های ترافیکی سنگینی ایجاد می شود.

نظرات

captcha